ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΜΑΝΤΟΥΛΙΔΗ

 

      ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΜΑΝΤΟΥΛΙΔΗ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

  ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΑΚΡΙΘΗΚΕ

ΜΕ Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ - ΧΡΥΣΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ

*

 

Μέσα σ’ ένα σύγχρονο και ιδανικό περιβάλλον και με την καθοδήγηση ικανών και φωτισμένων δασκάλων οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων μαθαίνουν να ανοίγουν τα φτερά τους, να αναζητούν πλάτη και να διασχίζουν υψηλούς ορίζοντες. Από τα πρώτα τους βήματα μαθαίνουν να ζητούν το καλύτερο τόσο από τον εαυτό τους όσο και από τους άλλους. Δοκιμάζουν τις δυνατότητές τους σ’ ένα πλήθος δραστηριοτήτων, που εμπλουτίζουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ανακαλύπτουν τις κλίσεις τους και καλλιεργούν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους. Ετσι, ανάμεσα στις πολιτιστικές δραστηριότητές τους διακρίνουμε και αναφέρουμε:

 

*Τη συμμετοχή τους στους Πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας με τη θεατρική ομάδα Γυμνασίου -Λυκείου, όπου έλαβε το Β΄Βραβείο Πανελλήνια και το Α΄Βραβείο Β. Ελλάδας.

* Τη συμμετοχή στους Πανελλήνιους Μουσικούς Αγώνες, όπου η ορχήστρα Γυμνασίου Λυκείου έλαβε το Β΄Πανελλήνιο Βραβείο και το Α΄ Βορείου Ελλάδας.

* Συμμετείχε και έλαβε το Χρυσό Κύπελλο στο Διαγωνισμό ΄Εντεχνου Αγγλικού Ρητορικού Λόγου (Forensics)

* Tα εκπαιδευτήρια Βραβεύονται από την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς για την εκπόνηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

* Δημιουργεί Λογοτεχνικά προγράμματα για την ένταξη της λογοτεχνίας σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (ΡΑΛΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ)

* ΕΠΙΚΑΙΡΟΣ ΛΟΓΟΣ: Σειρά διαλέξεων για την αντικειμενική ενημέρωση των μαθητών πάνω σε θέματα με παγκόσμια επικαιρότητα

* Για τα 20 χρόνια λειτουργίας των Εκπαιδευτηρίων Μαντουλίδη : Παρουασίαση του βιβλίου  «Η Θεσσαλονικη των Παλαιοτέρων Συγγραφέων» 

      * Μαθήματα Θεσσαλονίκης: Σειρά μαθημάτων για την ιστορία, τη λογοτεχνία, τη μουσική και την τέχνη της Θεσσαλονίκης
 
       *  2001. Διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
 
       *    Εκδόσεις: Ελληνικά, Αγγλικά Περιοδικά, CD, εφημερίδες, ετήσιο λεύκωμα
 
      *   Δωρεάν διανομή βοηθητικών βιβλίων γραμμένα από επίλεκτους εκπαιδευτικούς.
 

        Εκπαιδευτικά Προγράμματα-Συνέδρια

 
     
* Διεθνές συνέδριο Μοντέλου Ενωμένων Εθνών στη Χάγη,
 
      * Διεθνές συνέδριο Μοντέλου Κονγκρέσου του Πανεπιστημίου HARVARD στο Παρίσι και στη Βοστόνη, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων (Ε.Υ.Ρ),
     
    * Εκπαιδευτικά προγράμματα Comenius της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, Διεθνές Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα Globe - Αλέξανδρος, που διοργανώνεται με την αιγίδα των Ενωμένων Εθνών, Διεθνές πρόγραμμα Jynior Summit ‘98 που διοργανώνεται από το εργαστήριο πολυμέσων του Πανεπιοστημίου Μ.Ι.Τ. της Μασαχουσέτης,
 
       * Βουλή των Εφήβων,  
       *Συνέδριο Ενωμένων Εθνών στην Αθήνα,     
       *Διασχολική Μαθητική Σύναξη Νέων στο ΄Αγιο ΄Ορος.
      
Στον ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ:  ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΟΤΑΘΛΗΤΡΙΑ η Ομάδα Μπάσκετ του Λυκείου στο Ισραήλ.    

 

Βραβεύονται: Το Σχολείο.

 ο Δ/ντής κ. Ευάγγελος Μαντουλίδης,

 η κ. Εύη Μαντουλίδη και η κ. Θωμαϊ Μπούκλα

 

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟ

 

 

 

 

eks.2.jpg

 

1. XAΡΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

 

xartis2.jpg

 

 

 


 

 

 

2. Ε Ι Σ Α Γ Ω ΓΗ 

 

       Η πόλη μας, η  Θεσσαλονίκη, υπήρξε η δεύτερη σημαντικότερη πόλη του Βυζαντίου.
      
Το κέντρο της είναι διάσπαρτο από κτίσματα της βυζαντινής περιόδου, τα οποία μαρτυρούν την ακμή της κατά την ιστορική εκείνη εποχή. Ανάμεσα σ' αυτά ξεχωριστή θέση κατέχουν οι βυζαντινοί ναοί.
       Με αυτόν το μικρό οδηγό θα προσπαθήσουμε να σας ξεναγήσουμε στους βυζαντινούς ναούς της Θεσσαλονίκης, γιατό ο καθένας απ' αυτούς έχει τη δική του ιστορία και μας δίνει πληροφορίες για την εποχή του.
       Μέσα σ' αυτούς ο επισκέπτης ανακαλύπτει μοναδικούς καλλιτεχνικούς θησαυτούς.

 

mand.2.jpg

 

3. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

 

      Η Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τις μαρτυρίες του γεωγράφου Στράβωνα, πήρε την ονομασία της το 315π.Χ. από το όνομα της Θεσσαλονίκης, κόρης του βασιλιά της Μακεδονίας Φιλίππου του Β΄, γυναίκας του βασιλιά Κάσσανδρου και αδελφής του Μ. Αλεξάνδρου.

 

   mand3.jpg    Η πόλη ιδρύθηκε από την ένωση 26 κωμοπόλεων, σπουδαιότερη από τις οποίες ήταν η Θέρμη.    
Η σπουδαία θέση της πόλης, στην καρδιά του Θερμαϊκού κόλπου, βοήθησε στη γρήγορη ανάπτυξή της σε σημαντικό εμπορικό και πνευματικό κέντρο.

 

Στο τέλος του τέταρτου και στον πέμπτο αιώνα η πόλη παρουσιάζει όχι μόνο οικονομική και πνευματική ανάπτυξη, αλλά και θρησκευτική.

 

Χτίζονται νέοι χριστιανική ναοί και η ρωμαϊκή μεγαλούπολη μετατρέπεται σε σπουδαίο χριστιανικό κέντρο.

 

΄Ενα από τα σημαντικότερα έργα αυτής της περιόδου είναι και η μετατροπή της Ροτόντα σε χριστιανικό ναό.

 

4. Ρ Ο Τ Ο Ν Τ Α  (ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ)

 

 

 

  eksrotond.jpg

 

Θέση

 

  Η Ροτόντα βρίσκεται βόρεια της οδού Εγνατίας σε μικρή απόσταση από την Καμάρα.
 Είναι ένα από τα αρχαιότερα και σημαντικότερα σωζόμενα στην πόλη μνημεία.

 

Ονομασία

 

    Για το αρχικό όνομα του ναού οι απόψεις είναι δύο:
1. Ο ναός ήταν αφιερωμένοσ στο Χριστό με το όνομα Δύναμις Θεού.
2. ΄Ηταν αφιερωμένος στη μνήμη των Αρχαγγέλων ή Ασωμάτων και έφερε το όνομα αυτό.
    Το σημερινό όνομα το πήρε ο ναός στα νεώτερα χρόνια από το ζωζόμενο και σήμερα μικρό ναϊδριο του Αγίου Γεωργίου, που βρίσκεται βορειοδυτικά της Ροτόντα.

 

Ιστορία

 

      Πρόκειται για κτίριο θρησκευτικού χαρακτήρα που προοριζόταν για μαυσωλείο από το Γαλέριο ή ήτανε κτίριο αφιερωμένο στους Καβείρους ή το Δία.

 

mand5.jpg      Στο τέλος του 4ου αιώνα μετατρέπεται σε χριστιανική εκκλησία.
      Από το 10ο ως το 12ο αιώνα, καθώς και ένα μέρος του 16ου αιώνα χρησιμοποιήθηκε ως μητρόπολη της Θεσσαλονίκης.
      Στα 1591 έγινε τζαμί και τότε προστέθηκε και ο μιναρές στη νοτιοδυτική πλευρά  του.
      Με την απελευθέρωση της πόλης, το 1912, λειτούργησε ως ναός χριστιανικής λατρείας, όμως μόνο μέχρι το 1920.
      Από τότε λειτουργεί ως μουσειακός χώρος.

 

     Αρχιτεκτονική

 

Το μνημείο είναι κυκλικό, θολοσκέπαστο κτίσμα που στη βάση του εσωτερικά mantd.7.jpgανοίγονται οκτώ μεγάλες ορθογώνιες κόγχες.   

Στην αρχική ρωμαϊκή φάση η είσοδος ανοιγόταν στη νότια κόγχη.
   
Στη χριστιανική φάση ανοίχτηκε δεύτερη είσοδος στη δυτική κόγχη και προστέθηκε το Ιερό Βήμα στην ανατολική. Επίσης κατασκεύασαν και δυο κρύπτες δύο υπόγειες δηλαδή κατασκευές για την τοποθέτηση αγίων λειψάνων.

 

mand8.jpg

 

Διάκοσμος

 

      Σήμερα η εσωτερική επιφάνεια των τοίχων είναι εντελώς γυμνή. Φαίνεται όμως πως παλιά είχε επένδυση με πολύχρωμες  μαρμάρινες πλάκες.
     Τα ψηφιδωτά της Ροτόντας είναι από τα σημαντικότερα της παλαιοχριστιανικής εποχής. Τα βρίσκουμε στη βάση του τρούλου και στις καμάρες  στο ισόγειο.
     ΄Εχουν χαρακτήρα διακοσμητικό, με θέματα από φυτικό και ζωϊκό βασίλειο.
      Ψηφιδωτά φέρει και ο τρούλος όπου απεικονίζονται μάρτυρες και άγιοι που δίπλα στον καθένα αναγράφονται τα στοιχεία του, όπως όνομα, ημέρα εορτής κλπ.
      Στο κέντρο του τρούλου έχουν απομείνει τα κεφάλια των αγγέλων που κρατούν την κυκλική δόξα, μέσα στην οποία απεικονιζόταν ο Χριστός ως νικητής της ζωής και του θανάτου.
      Υπάρχει και μια τοιχογραφία που απεικονίζει την Ανάληψη του Χριστού, με την Παναγία και τους Αποστόλους.

 

mand11.jpg

 

 

 *

A X Ε Ι Ρ Ο Π Ο Ι Η Τ Ο Σ
                Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

 eksrotond.jpg

               

              Θέση

               Η Αχειροποίητος βρίσκεται στο κέντρο της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, πολύ κοντά στην Αρχαία Αγορά. Οικοδομήθηκε πάνω σ' ένα αρχαιότερο κτιριακό συγκρότημα δημόσιων λουτρών που κατελάμβανε έκταση μεγαλύτερη από το χριστιανικό ναό.
              Η παλιότερη   άποψη είναι ότι χτίστηκε πάνω στον ειδωλολατρικό ναό της Θερμαίας Αφροδίτης.

            Ονομασία

            Ο παλαιοχριστιανικός ναός της Αχειροποιήτου  φαίνεται ότι πήρε  την ονομασία αυτή μόλις το 14ο αιώνα. Ως τότε αναφέρεται νς ναός της Παναγίας Θεοτόκου που απεικόνιζε, σύμφωνα με μαρτυρίες, την Παναγία να προσεύχεται και είχε πάρει το σχήμα της "αχειροποίητη", δηλαδή όχι φτιαγμένη από ανθρώπινα χέρια, αλλά από θαύμα.
            Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας ονομάζεται τζαμί της προσευχής της Παρασκευής και στο λόγο αυτό οφείλεται η ονομασία Αγία Παρασκευή, με την οποία αναφέρεται ο ναός κατά το 19ο αιώνα.

             Ιστορία                                                                                                                          

      axeir2.jpg  

            Χτίστηκε από τον ιερέα Ανδρέα τον 5ο αιώνα. 
           Στα 1430, μετρά την άλωση της Θεσσαλονίκης από τους Τούρκους, η  Αχειροποίητος μετατρέπεται σε τζαμί και παραμένει έτσι σε όλη τη διάρκεια της τουρκοκρατίας. Ο κατακτητής Μουράτ, αποτύπωσε το θρίαμβό του σε μια επιγραφή πάνω σ' ένα κίονα του ναού με τη φράση:  "Ο σουλτάνος Μουράτ Χαν κατέκτησε την πόλη Θεσσαλονίκη". Σ' όλη την περίοδο της τουρκοκρατίας η Αχειροποίητος παραμένει το επίσημο τέμενος της μουσουλμανικής θρησκείας.
           Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912, υποήρξε πρόταση να χρησιμοποιηθεί η Αχειροποίητος ως Βυζαντινό Μουσείο της πόλης.
           ΄Ετσι άρχισαν οι επισκευές του κτιρίου μέχρι το 1916, αλλά μουσείο δεν έγινε.
           Μετά  τη μικρασιατική καταστροφή, ο ναός χρησιμοποιείται ως καταυλισμός προσφυγικών οικογενειών.
           Ξαναλειτούργησε ως χρηστιανική εκκλησία ύστερα από 500 χρόνια, το 1930

              Αρχιτεκτονική

                 Η Αχειροποίητος είναι τυπικό δείγμα τρίκλιτης, ξυλόστεγης, ελληνικής βασιλικής. Το κεντρικό κλίτος χωρίζεται από τα πλάγια με δύο κιονοστοιχίες.

axeir3jpg.jpg

 

Κάθε κιονοστοιχία αποτελείται από 12 μαρμάρινους κίονες. Επίσης 2 κίονες από πράσινο μάρμαρο βρίσκονται δεξιά και αριστερά από το νάρθηκα, στον

Ψηφιδωτά - Τοιχογραφίες

 
                 
Στους τοίχους της εκκλησίας υπάρχουν ψηφιδωτά που απεικονίζουν κλαδιά φορτωμένα με λουλούδια, φύλλα και καρπούς, αγγεία με καθαρό νερό, πουλιά, σταυρούς και γεωμετρικά σχήματα.
        Από τις τοιχογραφίες του ναού έχουν σωθεί λίγες μόνο στο νότιο κλίτος, στον τοίχο πάνω από τη νότια κιονοστοιχία. Βρίσκονται σε κακή κατάσταση, γιατί όλη η ζωγραφική επιφάνεια παρουσιάζει χτυπήματα που προέρχονται από την εποχή της τουρκοκρατίας. Οι τοιχογραφίες αυτές εικονίζουν δεκαοχτώ από τους "Σαράντα μάρτυρες"  που αγίασαν με το μαρτυρικό θάνατό τους, στα χρόνια του αυτοκράτορα Λικίνιου.
    Οι μάρτυρες εικονίζονται με στρατιωτική ενδυμασία. Στο δεξί χέρι τους κρατούν το σταυρό, σύμβολοι του μαρτυρίου τους.
                
      Οι τοιχογραφίες μπορούν να χρονολογηθούν στην περίοδο της Φραγκοκρατίας.

   

*

 

m.l.1.jpg

 

Θέση - ΄Ονομα

        Το μικρό παραδοσιακό εκκλησάκι του ΄Οσιου  Δαβίδ,  βρίσκεται στην Άνω Πόλη, στο τέλος της οδού Αγίας Σοφίας, στην οδό Τιμόθεου και  ΝΔ από τη Μονή Βλατάδων.

        Η Μονή του Οσίου Δαβίδ, ονομάζεται και Μονή Λατόμου , λόγω των πολλών λατομείων που υπήρχαν εκεί.

Ιστορία

      Η πρώτη του κτίση συνδέεται κατά την παράδοση με τη Θεοδώρα, κόρη του αυτοκράτορα και διώκτη των Χριστιανών, Μαξιμιανού. Η Θεοδώρα παρακάλεσε τον πατέρα της να της χτίσει ένα λουτρό ενώ αυτή, ως κρυπτοχριστιανή, το προόριζε για χριστιανικό ναό. Η ίδια φρόντισε για το ψηφιδωτό της κόγχης και μάλιστα , για να μην προκαλέσει τη ν υποψία των δικών της, το σκέπασε με δέρμα βοδιού. Η Θεοδώρα, τελικά, μαρτύρησε για την πίστη της, ενώ το  ψηφιδωτό αποκαλύφθηκε σαν από θαύμασε ένα σεισμό μετά την εικονομαχία.

Αρχιτεκτονική
     Πρόκειται για τετράγωνο κτίριο με ημικυκλική αψίδα  ανατολικά που χτίστηκε πάνω  σε ερείπια ρωμαϊκού κτίσματος, στα τέλη του 5ου αιώνα. Στην κάτοψη δημιουργείται ισοσκελής σταυρός, ενώ στις 4 γωνιές διαμορφώνονται ισάριθμα ορθογώνια διαμερίσματα. Η είσοδος, στη βυζαντινή περίοδο , γινόταν από τη δυτική πλευρά, η οποία είχε καταστραφεί και σήμερα σώζεται μόνο το αν ανατολικό τμήμα του κτιρίου.

       Ο ναός έχε μεγάλη σημασία στην ιστορία της αρχιτεκτονικής, γιατί είναι από τους m.l.2.jpgπρόδρομους του σταυροειδούς με τρούλο, του τύπου που επικρατεί στη δεύτερη χιλιετία…

Ψηφιδωτά – τοιχογραφίες     

Ψηλά, στην αψίδα  του ιερού, ανακαλύφθηκε σε καλή κατάσταση, ένα από τα πιο αξιόλογα παλαιοχριστιανικά ψηφιδωτά , σύγχρονο με την εκκλησία.

       Το ψηφιδωτό απεικονίζει παράσταση θεοφάνειας , σύμφωνα με το όραμά του Ιεζεκιήλ. Στο κέντρο εικονίζεται ο Χριστός ως Εμμανουήλ σε νεαρή ηλικία, αγένειος, μέσα  σε δόξα, καθισμένος   στο ουράνιο τόξο. Βρίσκεται ανάμεσα στα τέσσερα σύμβολα των ευαγγελιστών (άγγελος, μοσχάρι, λιοντάρι κι αετός)  και από τα πόδια του ξεκινούν  οι τέσσερις ποταμοί του Παραδείσου:  Ο Τίγρης, ο Ευράτης, ο Φίσων και ο Γέων. Στο αριστερό εικονίζεται ο προφήτης Ιεζεκιήλ, δείχνοντας την έκπληξή του για το θέαμα, ενώ από την άλλη, ο προφήτης  Αββακούμ (ή ο Ησαϊας  ίσως) παρακολουθεί τη σκηνή.

      Το τοπίο είναι παραδείσιο, η ατμόσφαιρα αποκαλυπτική, ώστε να δημιουργείται έντονη η αίσθηση του θριάμβου του Χριστού. Το ψηφιδωτό θεωρείται σύγχρονο προς το αρχικό κτίσμα (τέλη 5ου αιώνα) και σύμφωνα  με την  παράδοση, αποκαλύφθηκε μετά την εικονομαχία, κατά τρόπο θαυματουργικό.

  m.l.3.jpg

      Το 1430, όταν η Μονή Λατόμων μετατράπηκε  σε τζαμί, το ψηφιδωτό σκεπάστηκε με ασβεστοκονίαμα κι έμεινε άγνωστο ως το 1921, οπότε αποκαλύφθηκε οριστικά. Το 1966 στερεώθηκε, επισκευάστηκε  και  συντηρήθηκε. Γενικά, πρόκειται για ένα μοναδικό θέμα θεοφάνειας  και φανερώνει τη μεγάλη έμπνευση, αλλά και ικανότητα του καλλιτέχνη.       

     
Οι τοιχογραφίες αποκαλύφθηκαν πρόσφατα, κατά τις εργασίες συντήρησης του μνημείου (1973-1974), σκεπασμένες αιώνες με ασβεστοκονίαμα. Διακρίνονται καλύτερα  η Γέννηση και η Βάφτιση και χρονολογούνται στα μέσα του 12ου αιώνα. Είναι το μοναδικό δείγμα τοιχογραφιών που σώζονται από το 12ο αιώνα στη Θεσσαλονίκη και φανερώνει τον ιδεαλισμό της κομνηνείας τέχνης.


Το μικρό μοναστηράκι των Λατόμων, διακρίνεται για τη μοναδικότητά του, για το σπάνιο αρχιτεκτονικό του σχήμα, για το θαυμάσιο ψηφιδωτό του και για τις τοιχογραφίες του 12ου αιώνα.

  *

 

 

Είσοδος Μελών

mail.google 3
Ιουλ 2071

ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ Φώς στο σκοτάδι, που χαρίζει την ελπίδα, 'Ιριδας χρώματα ξεχύνονται εμπρός σου, Λάμψεις ουράνιες που τρέφουν την πατρίδα, Ωραίου και Αληθινού Ναός όπου Νούς σε προσκύνημα κερί ανάβει Aγάπης, Κάλλους, Πνεύματος. Σε αντάρας πέλαγα, σύ, ω!… Περισσότερα
Οδυσσέας Ελύτης
Μαρ 1636

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

OΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ Νεανικά χρόνια Ο Οδυσσέας Ελύτης γεννήθηκε στις 2 Νοεμβρίου του 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ήταν το τελευταίο από τα έξι παιδιά του Παναγιώτη Αλεπουδέλλη και της Μαρίας Βρανά. Ο πατέρας του καταγόταν από τον συνοικισμό Καλαμιάρης της… Περισσότερα
Κωστής Παλαμάς
Μαρ 1474

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Έλληνας ποιητής, δοκιμιογράφος, κριτικός λογοτεχνίας, διηγηματογράφος και θεατρικός συγγραφέας, από τις σπουδαιότερες πνευματικές φυσιογνωμίες του νέου Ελληνισμού. Αποτέλεσε κεντρική μορφή της λογοτεχνικής «γενιάς του 1880» και της αποκαλούμενης «Νέας… Περισσότερα