ΑΛΙΚΗ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗ

Το  Αφιέρωμά μας στην ΑΛΙΚΗ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗ - FARRANT

l1.jpg

 

   
   
   Σαν κι αυτές τις μέρες -15 Φεβρουαρίου του 2004- το Πνευματικό Κέντρο "Ο ΦΙΛΩΝ"  θρήνησε το χαμό ενός δικού του ανθρώπου, που αγάπησε πολύ όχι μόνο γιατί υπήρξε  συμπαραστάτης του,  ούτε γιατί ήταν καταξιωμένο στο μουσικό στρερέωμα  αλλά γιατί ήταν η  πνοή που αγκάλιαζε, όσους με επίγνωση ζήταγαν την βοήθειά της  και κατάφερνε με την  ζεστασιά και την εμπιστοσύνη  που ενέπνεε να  μπολιάζει το είναι τους.
    
   

 

 Ετσι έγινε και με μας.  Δεν αντισταθήκαμε στη δύναμη του ιδιαίτερου που έκρυβε μέσα της η ΑΛΙΚΗ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗ. Kι αυτό το μπόλιασμα μας έδωσε τη δύναμη,  ξεπερνώντας το πρώτο σοκ του απρόσμενου φευγιού  της, να αφομοιώσουμε   πως δεν είναι απαραίτητο να ανταμώνουμε οπτικά  με κείνους που γνωρίσαμε, εκτιμήσαμε και αγαπήσαμε αλλά να καταφέρουμε   οι ουρανοί να μη γίνονται εμπόδιο στο να τους έχουμε κοντά μας !
Κι εμείς, είμαστε σίγουροι πως τόχουμε πετύχει!

 

       Το αφιέρωμα μας επομένως σ' Εκείνη δεν θα 'ναι μια ελεγεία. Θα 'ναι μια νοσταλγική θύμηση που θα μας θυμίζει στιγμές - κι ήταν πολλές - που περάσαμε μαζί της.

 

Οι εικόνες από την απονομή των διακρίσεων στο πιάνο το  2003

eid2.jpg

 

 

 

 

 

 

Η Επιτροπή του διαγωνισμού πιάνου 2003. Ο πρόεδρος κ. ΄Αρης Γαρουφαλής, η ΑΛΙΚΗ, η κ. Καίτη Τρούλη, η κ. Δώρα Ρόζη, η κ. Mαίρη Μάνεση, η κ. Χρυσή Παρθενιάδη - Φλώρου και ο κ. Μάνεσης.

 

 

 

 

 

 

eid4.jpg

  

Η ΑΛΙΚΗ ΜΑΣ, βραβεύει τον Α΄διακριθέντα του Διαγωνισμού Κωνσταντίνο Βαλλιανάτο της Γ΄Κατηγορίας Πιάνου, ο οποίος απέσπασε και το ΕΙΔΙΚΟ Βραβείο ΦΙΛΩΝΑ (ένα Πιάνο).

 

 

   eid1.jpg

Κι ακόμα μια Αναμνηστική φωτογραφία: Στην πρώτη σειρά διακριθέντες μαθητές του διαγωνισμού. Στη Δεύτερη από αριστερά προς τα δεξιά, η κ.Κ. Τρούλη, η ΑΛΙΚΗ,η κ. Χ. Παρθενιάδη (μόλις φαίνεται) ο κ. Α. Γαρουφαλής, διακριθείς μαθητής, η κ. Μ. Κεράνη-Σοφιανού και η κ. Μ. Μάνεση. Στην τρίτη σειρά ο κ. Γ. Μάνεσης και οι σύμβουλοι του Δ.Σ. ΦΙΛΩΝΑ κ. Γαβ. Ευαγγέλου, κ. Ε. Κοκολάκη και ο κ. Τ. Λιγνός.

 

*

΄Ενα χρόνο μετά, 2004, η απονομή δεν  έμοιαζε με  τις προηγούμενες. ΄Ελειπε η ΑΛΙΚΗ. ΄Εφυγε από κοντά μας, λίγο καιρό πριν από το διαγωνισμό, αφού είχε δουλέψει με αγάπη, όπως πάντα γι' αυτόν.

 Της αφιερώσαμε την εκδήλωση της απονομής  -πώς ήταν δυνατόν να μη γίνει αυτό - και υποσχεθήκαμε ο καθένας ξεχωριστά, μέσα από τα βάθυ της καρδιάς μας να τη θυμόμαστε  πάντα εκεί, στο χώρο που αγάπησε και αγαπήθηκε. 

 

Στον ίδιο χώρο,  το Πνευματικό Κέντρο " Ο ΦΙΛΩΝ" με τη συνεργασία της European Piano Teachers Association "EPTA"  EΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΙΑΝΟΥ "EPTA HELLAS" και τη συμπαράσταση του ΩΔΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ διοργάνωσε Καλλιτεχνική Εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη της στις 22 Νοεμβρίου του 2004.

 

progr.jpg

 

 

Το εκλεκτό κοινό που τίμησε την εκδήλαση χαιρέτησαν  η πρόεδρος του "ΦΙΛΩΝΑ" κ. Μαίρη Κεράνη-Σοφιανού και η Πρόεδρος της  EPTA-HELLAS  κ. Ντόρα Μπακοπούλου,

Ομιλητής ο κ. Γιώργος Γιώργος Μάνεσης με θέμα: "Ζωή και Αθανασία, ο Καλλιτέχνης στο δρόμο της Μετάβασης"

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης έπαιξαν πιάνο  οι καλλιτέχνες:

1.  ΜΑΡΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ

΄Επαιξε: Liszt, Μπαλάντα Νο2.

Η Μαρία Στρατηγού υπήρξε μαθήτρια της ΑΛΙΚΗΣ. Στον Πανελλήνιο ετήσιο μουσικό Διαγωνισμό πιάνου 2004 "Ταλέντα Βραβεία ΦΙΛΩΝΑ", διακρίθηκε με την εξαίρετη ερμηνεία της αποσπώντας το Α΄Βραβείο συνοδευόμενο με χρηματικό ΄Επαθλο, που ο "ΦΙΛΩΝ" αθλοθέτησε στη μνήμη της ΑΛΙΚΗΣ. Την απονομή έκανε ο Δ/ντής του Ωδείου Αθηνών και Πρόεδρος των Κριτικών Επιτροπών "ΦΙΛΩΝΑ" κ. ΄Αρης Γαρουφαλής.

2. ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ   γνωστός πιανίστας - μαθητής της

΄Επαιξε: Cezar Frank: Μεγάλο Καπρίτσιο ορ. 5

3. ΝΕΛΛΗ ΣΕΜΙΤΕΚΟΛΟ - ταλαντούχος συνάδελφός της.

΄Επαιξε 1. Brahms opus 118. 1,2,3    και  2) Rashmaninof: Τρεις Μουσικές Στιγμές, ορ. 16, nos 4,5,6

 
Λίγους μήνες μετά την αφιερωμένη στην ΑΛΙΚΗ εκδήλωση, έφυγε μια δεύτερη ξεχωριστή μουσική μορφή η Μαρία Χαιρογιώργου - Σιγάρα.

       

Με το χαμό της Αλίκη Βατικιώτη- Farrant  και της  Μαρίας Χαιρογιώργου Σιγάρα, δεν θα προτάξουμε πως έγινε φτωχότερη η Ελλάδα ή η Μουσική αλλά αντίθετα θα τονίσουμε πως και οι δυο (πατρίδα και τέχνη)  έγιναν πλουσιότερες ,  από την ημέρα της γέννησης των δύο μεγάλων ερμηνευτριών, γιατί στη μεν Ελλάδα έτυχε να γεννηθούν  στη δε Μουσική να δώσουν ό,τι πιο πολύτιμο είχαν, την  ψυχή  τους!

 

Το κείμενο - αφιέρωμα που ακολουθεί είναι του Δημήτρη Ν. Κεράνη από δημοσίευμά του στο Περιοδικό της ΄Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, τεύχος 11 Ιούλιος- Αύγουστος 2005 και αφορά τις δυο μεγάλες καλλιτέχνιδες, με αφορμή την εκδήλωση του Ωδείου Αθηνών προς τιμήν τους.
 

Αλίκη Βατικιώτη (+2004)

- Μαρία Χαιρογιώργου (+2005)
  Μια διπλή απουσία
και μια προσωπική μαρτυρία


   Η πρόσκληση του ΩΔΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ έλεγε: " ... τιμώντας την μνήμη της Αλίκης Βατικιώτη - Φάρραντ και της Μαρίας Χαιρογιώργου - Σιγάρα, που το λάμπρυναν με την μακρόχρονη και γόνιμη καλλιτεχνική και παιδαγωγική παρουσία τους,    οργανώνει την Δευτέρα 16 Μαϊου 1005 και ώρα 20.30 στην Αίθουσα Συναυλιών του, ρεσιτάλ πιάνου του ΄Αρη Γαρουφαλή με έργα R. Schumann και  F. Liszt ..."
  
   Στην κατάμεστη αίθουσα, το πιάνο να περιμένει εκεί τον εμψυχωτή του για να εκφράσει με την πλοκή των πλήκτρων και των χορδών του την αναπαράσταση αυθεντικών εκφράσεων της Ανθρώπινης ύψωσης προς την άφθαρτη δημιουργία.

   Η πρόσκληση δεν έλεγε ποια έργα. Τελικά ήταν Humoresgue του  Schumann και του  Liszt  η Σονάτα σε σι ελάσσονα.

   Εδώ - το διαισθανόταν κανείς - θα έπρεπε στο συναισθηματικό εργαστήρι να συντεθούν από την αρχή η εκφραστική δύναμη των δύο συνθετών, η νωπή ακόμη απουσία των δύο Κυριών της πιανιστικής τέχνης και εκπαίδευσης. Και η πρωτόδρεπτη έμπνευση του αρχιμάστορα, του τελικού δότη, του ΄Αρη Γαρουφαλή.

   Ο Γαρουφαλής προχώρησε αυθορμήτως προς την κατεύθυνση εκείνη, την άριστη. ΄Επαιξε λες με μια μεταφυσική γαληνότητα, στην πραγματικότητα όμως με την τεράστια ικανότητά του να μετουσιώνει το συμβολικό-φαντασιακό σε πραγματικό και απτό. Τι προνόμιο!

   Τον ρώτησα απροόπτως: "΄Αρη, δύο ήταν τα έργα που έπαιξες. Δύο και οι τιμώμενες Κυρίες. Είχες ίσως στο μυαλό σου τι ήταν από τα δυο έργα περισσότερο κοντά στην μια ή την άλλη; ΄Εκανες μια κάποια επιλογή κατεύθυνσης;"

    " Ναί: Με την Αλίκη είχαμε συζητήσει πολύ την Humoresque. ΄Εχω έντονες αναμνήσεις" και πρόσθεσε με το γνωστό κοφτό του ύφος: Ξέρεις ο Σούμαν, όταν τελείωσε τη σύνθεσή του αυτή είπε σε γράμμα του προς ένα φίλο του, ότι αυτό το έργο καθώς το έγραφε ένοιωθε ότι γελούσε και έκλαιγε μαζί...  ΄Οσο για τη Σονάτα του Λίστ, η Μαρία μου έλεγε: "αυτή η σονάτα σού ταιριάζει ΄Αρη".

   Το κοινό είχε σηκωθεί τρεις φορές και καλούσε σε bis.
Ο Γαρουφαλής βγήκε και έπαιξε την Παρηγορία του Λιστ... Και αργότερα μου είπε: "Δημήτρη, το Bis που έπαιξα ήταν το κομμάτι που συνήθως έπαιζαν και οι δυο τους για την αντίστοιχη περίπτωση..."

   Ο πρώτος που συνεχάρη τον πιανίστα ήταν ο Μενέλαος Παλλάντιος. Ορθώθηκε με το γνήσιο εκείνο παράστημά του, τον αγκάλιασε και τον φίλησε, αφού εκείνη την ώρα το Ωδείο Αθηνών ζούσε μια υπέροχη στιγμή, φανερή μα και περισσότερο μυστική για το τι ήταν στην πραγματικότητα αυτό το νυχτερινό ανάμεσα σε εκείνους που μπορούν να αισθάνονται και πίσω από τα δρώμενα.

   Νεαρός φοιτητής της Νομικής έτυχε να γνωρίσω τη Μαρία σε μια συναυλία στο Ρίο με τη χορωδία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετά πολλά, πάρα πολλά χρόνια, η τύχη το έφερε να συναντηθούμε ξανά στο Ωδείο Αθηνών και τελικά να μπω στη θέση της στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ωδείου. Μνήμες βαθύτατες, αδιόρατες ...

 

Ποιά  ήταν η Αλίκη Βατικιώτη - Farrant;

Σας παραθέτουμε μια μικρή βιογραφική αναφορά.

Η πιανίστα Αλίκη Βατικιώτη γεννήθηκε στα Χανιά Κρήτης, όπου πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων από την εξαίρετη παιδαγωγό Λελέ Φανδρίδου. Στη συνέχεια σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών με το Σπύρο Φαραντάτο και στην Κρατική Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με τον Friedrich Wuehrer και τη Rost Schmid. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της, συνέπραξε επανειλημμένα ως σολίστ με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης και τη Συμφωνική της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.

Ηχογράφησε πολλλά προγράμματα για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, έδωσε περισσότερα από 100 ατομικά ρεσιτάλ σε ολόκληρη την Ελλάδα και εμφανίστηκε δυο φορές ως σολίστ στο Φεστιβάλ Αθηνών. Παράλληλα σε τουρνέ εκτός Ελλάδος, έπαιξε με ορχήστρες και έδωσε ρεσιτάλ στη Γερμανία, την Ουγγαρία, τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τις Φιλιππίνες, το Χονγκ Κονγκ, τη Σινγκαπούρη, την Ινδία και την Ιαπωνία.

Η Αλίκη Βατικιώτη φρόντιζε πάντα να περιλαμβάνει ελληνικά έργα στα προγράμματα των συναυλιών της και ήταν σολίστ στην πρτώτη παγκόσμια εκτέλεση του Κονσέρτου για Πιάνο και Ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη, με το συνθέτη ως διευθυντή ορχήστρας, καθώς επίσης και στην παγκόσμια πρεμιέρα της Μικρής Σουϊνίτας για πιάνο του Μίκη και στο Κοντσερτίνο του Θεόδωρου Αντωνίου, με διευθυντή ορχήστρας τον Μάνο Χατζιδάκι.

Στον τομέα της μουσικής δωματίου, έδωσε δεκάδες συναυλιών με διακεκριμμένους συνεργάτες, όπως τον Τάτση Αποστολίδη, πρώτο βιολί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών επί σειρά ετών, και τον  Μatthias Ruetters,  πρώτο φλάουτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου υπό την διεύθυνση του Herbert von Karayan.

Μαζί με την ταλαντούχο συνάδελφό της Νέλλη Σεμιτέκολο η Αλκίκη Βατικιώτη απέσπασε επαίνους από τους κριτικούς για πιανιστικό "ντούο" που δημιούργησαν τη δεκαετία του 1970, το ευρύ ρεπερτόριο του οποίου περιελάμβανε τις πρώτες  εκτελέσεις στην Ελλάδα έργων για δύο Πιάνα των  Benjamin Britten και Stravinsky, καθώς επίσης για τη Σονάτα για Δύο Πιάνα και κρουστά του Bartok τόσο ως ρεσιτάλ όσο και ως ορχήσττική εκτέλεση και ένα μεγάλο αριθμό πρωτότυπων εκτελέσεων έργων  που γράφτηκαν αποκλειστικά για το "ντούο" από ΄Ελληνες συνθέτες, μεταξύ των οποίων ο Γιάννης Κωνσταντινίδης, ο Δημήτρης Δραγατάκης και ο Μιχάλης Γρηγορίου.

Υπήρξε Καθηγήτρια και ΄Εφορος της Σχολής Πιάνου στο Ωδείο Αθηνών και από την τάξη της έχουν αποφοιτήσει αξιόλογοι πιανίστες, όπως η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, ο Χρήστος Παπαγεωργίου, ο Νίκος Σαμαλτάνος, η Μαρία Ευστρατιάδη, ο Δημήτρης Καρύδης και άλλοι πολλοί.

Η Αλίκη Βατικιώτη ήταν Πρόεδρος της EPTA-HELLAS του ελληνικού τμήματος της European Piano Teachers Association.

 

Φυσικά, όσα γράφτηκαν σ' αυτήν την αφιέρωση είναι  πολύ λίγα για να σκιαγραφήσουν την ΑΛΙΚΗ, είναι όμως μια μικρή προσφορά σε αντιδιαστολή με τη μεγάλη   ΑΓΑΠΗ  που της είχαμε και τη ζωντανή ΘΥΜΗΣΗ που τρέφουμε γι' αυτήν!

 

Επιμέλεια:
Μαίρη Κεράνη - Σοφιανού

                                                                                                                                                          

Είσοδος Μελών

mail.google 3
Ιουλ 2302

ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ

ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ Φώς στο σκοτάδι, που χαρίζει την ελπίδα, 'Ιριδας χρώματα ξεχύνονται εμπρός σου, Λάμψεις ουράνιες που τρέφουν την πατρίδα, Ωραίου και Αληθινού Ναός όπου Νούς σε προσκύνημα κερί ανάβει Aγάπης, Κάλλους, Πνεύματος. Σε αντάρας πέλαγα, σύ, ω!… Περισσότερα
Οδυσσέας Ελύτης
Μαρ 1976

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

OΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ Νεανικά χρόνια Ο Οδυσσέας Ελύτης γεννήθηκε στις 2 Νοεμβρίου του 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Ήταν το τελευταίο από τα έξι παιδιά του Παναγιώτη Αλεπουδέλλη και της Μαρίας Βρανά. Ο πατέρας του καταγόταν από τον συνοικισμό Καλαμιάρης της… Περισσότερα
Κωστής Παλαμάς
Μαρ 1726

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Έλληνας ποιητής, δοκιμιογράφος, κριτικός λογοτεχνίας, διηγηματογράφος και θεατρικός συγγραφέας, από τις σπουδαιότερες πνευματικές φυσιογνωμίες του νέου Ελληνισμού. Αποτέλεσε κεντρική μορφή της λογοτεχνικής «γενιάς του 1880» και της αποκαλούμενης «Νέας… Περισσότερα